Acte deces
Despre certificatul de deces
În viața fiecărei persoane vine la un moment dat timpul când aceasta trebuie să se despartă de o persoană dragă. Deși este un moment dificil, este important să vă stabilizați și să vă puteți ocupa de toate pregătirile necesare pentru trecerea ei la cele veșnice. Chiar și în cazul unui astfel de eveniment trebuie să urmăm o procedură legală destul de complexă pentru a obține toate actele de deces necesare înhumării sau obținerii ajutorului de înmormântare.
Acest act se întocmește la Serviciul Public Comunitar Local de Evidenţă a Persoanelor sau, după caz, la primăria unităţii administativ teritorială în a cărei rază s-a produs decesul ori s-a găsit cadavrul. Termenul pentru această procedura este de 3 zile de la data decesului, în care sunt cuprise atât ziua în care s-a produs, cât şi ziua în care se face declaraţia.
Eliberarea certificatului de deces se poate face la cererea oricărui membru al familiei decedatului sau a altei persoane îndreptățite ce va anexa actele doveditoare la cerere.
Acte necesare eliberarii certificatului de deces
În vederea eliberării certificatului de deces, vă putem ajuta să alcătuiți un dosar care să conțină următoarele acte:
- Certificatul medical constatator al decesului;
- Certificatul de naştere şi de căsătorie, după caz;
- Actul de identitate al decedatului;
- Fotocopia actului de identitate al declarantului decesului;
- Timbru fiscal, care costă 2 lei;
- Aprobarea parchetului în cazul în care decesul se datorează unei sinucideri, unui accident sau altor cauze violente (declaraţia făcându-se în termen de 48 de ore), precum şi în situaţia în care decesul nu a fost declarat şi înregistrat în termenul legal.
Decesul poate fi constatat de medicul de familie sau de un medic legist ce colaborează cu firma de pompe funebre. în sărbătorile legale sau weekend, acest demers poate fi realizat și de medicii serviciului de ambulanță. Recomandăm păstrarea unei fotocopii a certificatului medical constatator.
Odată cu eliberarea certificatului de deces, ofiţerul de stare civilă eliberează declarantului şi o adeverinţă de înhumare sau de incinerare, într-un singur exemplar.
Ajutorul de deces se acordă pe bază de cerere însoțită de următoarele acte, după caz:
- certificatul de deces, în original și în copie;
- actul de identitate al solicitantului;
- acte de stare civilă ale solicitantului din care să rezulte relația de rudenie cu decedatul sau, după caz, acte care atestă calitatea de moștenitor, tutore, curator;
- dovezi privind suportarea cheltuielilor cu înmormântarea.